Pages

Wednesday, January 20, 2010

dikongkong or mengongkong..

apa itu dikongkong n mengongkong???
aku rasa sume orang ada definasi dorang yg tersendiri...
pengertian aku lak ialah dikongkong apabila dikawal samada minda,tindakan,kawalan n behavior oleh seseorg n mengongkong lak bermksd seseorg yg mmpunyai klbhn mnguasai sesorg samada dari segi fizikal or mental...tu pe yg aku phm r mksd dikongkong n mengongkong...
mengapa aku terlintas na tls tjuk coz aku ase pada zaman serba maju n teknologi septutnya sudah tiada org yg dikongkong mahupn mengongkong...jika kita masih dizaman seblm kemerdekaan, aku xheran keran mmg pada masa itu tanah melayu dikongkong samada dri segi mental n fizikal oleh penjajah...penjajah yg tktkan rkyt tnh melayu akan membuat revolusi menentang penjajahan mgongkong rakyat dgn kurg mengalakkan pendidikan,mmbiarkan kmunduran n kemiskinan...
tapi ble berckp dikongkong pada zaman kini agk tidak logik bagiku...mengapa kita membiarkan org lain mengongkong kita????aku ada cerita tentang dikongkong untuk korg nilaikan.....
J bkn nama sbnr) mnpunyai seorg awek yg leh r dikatakan cun,I(juga bkn nama sbnr)..pada pandangan org lain mereka mungkin merupakan psngn yg secocok tetapi itu hanya pandangan luaran..sbnrnya I merupakan seorg yg kuat cmbura n disebabkan skpnya itu dia ske mngongkong kkshnya J...
misalnya xleh berckp ngn gurl,xleh skls ngn gurl n etc..bkn sume 2 cam mgarut je n yg ag pelok knpa r J mmbiarkan drinye dikongkong oleh I...
dlm bercinta xde yg dikongkong n mengongkong...
cinta juga perlu diberikan kebebasan juga...
jika ingin bercinta perlulah berfikiran matang...
n kita perlu ingat walaupn bagaimana kuat nye kita mgongkong or syg kt sesorg if kita mmg tiada jdoh ngn d xkemana gak hub 2..
jika kita ada jdoh ngn seseorg wlaupn sejauh mana dia jauh or pergi dri kita insyaallah akan bertemu n bersama gak...
so aku nak korg pkr2 pe yg aku ckp...
terserah kpd anda tuk menilai..
salam..

No comments:

Post a Comment